Sabtu, 24 Julai 2010

MINGGU 2 : JURNAL REFLEKSI

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Minggu ke 2, 21 Julai 2010. Pada kuliah ini saya telah mempelajari soundscape, budaya muzik, sejarah, kategori alat dan konsep/ struktur. Di awal kuliah saya telah di minta untuk mendengar secara terperinci (critical listening) dengan bunyi-bunyi di sekeliling. Ini bertujuan supaya kami lebih fokus dalam mengenali sesuatu bunyi. Muzik bukan hanya melibatkan pendengaran malah melibatkan tumpuan yang sangat tinggi. Sebelum ini, saya tidak mengetahui istilah sounscape ini tetapi setelah mengikuti kuliah ini barulah saya fahami apa itu soundscape dan mula menerapkannya dalam kehidipan terutamanya ketika mendengar muzik.

seterusnya budaya muzik. bagi saya budaya muzik ini adalah bergantung kepada muzik yang biasa di mainkan oleh orang melayu, tetapi setelah saya mengikuti kuliah ini, saya dapati budaya muzik ini adalah menyeluruh tidak kira bangsa. saya juga dapati bahawa muzik juga terhasil dari adat-adat setiap bangsa yang ada.

kemudian perjalanan kuliah di teruskan dengan tajuk sejarah. Sebelum saya mengikuti kuliah ini saya hanya tahu budaya muzik di Malaysia ini hanya di pengaruhi oleh muzik dari Indonesia sahaja, namun setelah mengikuti kuliah ini saya dapati muzik traditional Malaysia sebenarnya telah wujud dari zaman Proto Melayu, Deutro Melayu, Animisme, Kerajaan Srivijaya dan Majapahit. kemudian muncul pula pedagang-pedagang dari arab, hindu, Thailand, Indonesia, Barat dan lain-lain. kerana inilah wujudnya pelbagai muzik di Malaysia ini yang di pengaruhi oleh pengaruh luar. contohnya zapin adalah pengaruh dari pedagang arab. saya juga ada menyelitkan video tarian zapin yang disertai oleh saya sewaktu saya menuntut di Politeknik Johor Bahru.




kuliah diteruskan lagi dengan tajuk kategori muzik. terdapat empat kategori muzik iaitu kordofon, aerofon, idiofon dan membranofon. saya sudah pon mengetahui serba sedikit mengenai kategori alat muzik ini kerana saya adalah pelajar muzik dan saya telah mempelajarinya terlebih dahulu. tetapi masih ada alat-alat muzik traditional lain yang saya masih belum dapat kenalpasti kategorinya malah banyak lagi alat-alat muzik traditional yang saya tidak ketahui. saya berharap dengan mengikuti kelas ini saya dapat mengetahuinya dengan lebih lanjut dan jelas.

struktur atau konsep muzik terbahagi kepada 6 iaitu melodi, ritma, harmoni, bentuk, notasi dan ekspresi. Bagi saya tidak sukar untuk saya memahami struktur atau konsep muzik ini kerana saya telah mempelajarinya sebelum ini. sebenarnya, banyak yang saya pelajari tentang muzik selepas saya menyambung pelajaran dalam bidang muzik dan dengan mengikuti kuliah ini, saya lebih memahami dan mengingati serba sedikit tentang struktur dan konsep muzik. Ini membuatkan saya lebih bersemangat untuk mempelajari kuliah yang seterusnya.

Akhir sekali, saya berharap agar saya dapat mempelajari lebih mendalam lagi tentang muzik traditional Malaysia. saya hanya sempat mempelajari tarian zapin sebelum ini, tetapi setelah mengikuti kuliah ini barulah saya sedar bahawa banyak sebenarnya lagi seni muzik traditional yang belum saya ketahui contohnya Rodat dan Dabus. jika di beri kesempatan saya ingin mempelajarinya dengan lebih mendalam. Saya berharap kelas ini dapat membantu saya.

sekian, terima kasih.

2 ulasan:

Nurhanis Zahidah Hashim on Julai 24, 2010 10:41 PG berkata...

saya suka dengan video anda dan refleksi ini.

SMP2252 Holoahshin on Julai 26, 2010 8:34 PG berkata...

lepas saya menonton ni terfikir Pika pernah menari Zapin right ??^^
usually i know this is Malay traditional dance , but i don know the name. So now i know this kind of dance call " Zapin"
Sebab org cina memang x tahu muzik traditional malay =.=

Catat Ulasan

 

Blog pelajar kumpulan A

Blog pelajar kumpulan B

Blog pelajar kumpulan C

SMP2252 SYAFIQA Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template