Jumaat, 3 September 2010

MINGGU 7 : JURNAL REFLEKSI

Assalamualaikum, Salam sejahtera...

Alhamdulillah dapat lagi saya berkongsi pengalaman dan cerita sepanjang minggu ini. Pada minggu ini kami telah menjalankan pembentangan. Terdapat dua kumpulan yang akan membentangkan hasil kerja meraka. Salah satu daripada kumpulan tersebut adalah kumpulan saya yang membentangkan mengenai keroncong.

Walaupun sedikit berdebar kerana kami merupakan kumpulan pertama dan saya adalah pembentang pertama, tetapi alhamdulillah semua nya berjalan dengan lancar berkat usaha dan kerjasama kami semua dalam menyiapkan tugasan ini. Kerja kami sedikit ringin kerana di UPSI terdapat kumpulan keroncongnya sendiri yang merupakan senior kami di Fakulti Muzik. Ini banyak membantu kami dalam menyiapkan tugasan kami. Kami juga sudah sedikit terdedah mengenai muzik keroncong sebelum ini dan ini banyak membantu kami semasa pembentangan dan semuanya berjalan dengan lancar.

Ribuan terima kasih diucapakan kepada En. Amran dan kumpulan keroncong UPSI kerana telah banyak membantu kami dalam menyipakan tugasan kami ini. Semoga apa yang kami hasilkan dapat membantu rakan-rakan lain dalam memahami dan mempelajari apa sebenarnya Keroncong.

Pembentangan diteruskan oleh kumpulan kedua yang membentangkan mengenai Kuda Kepang. Saya pernah menonton kuda kepang sebelum ini sewaktu saya belajar di Politeknik Johor Bahru, tetapi saya tidak berkesempatan untuk mempelajarinya. Bagi saya kuda kepang adalah satu seni yang harus dikekalkan. Walaupun ia banyak dipengaruhi oleh unsur2 spiritual tetapi tidak salah bagi saya jika seni ini terus dikekalkan sebagai satu persembahan.

Saya amat tertarik dengan pembentangan kumpulan ini kerana meraka telah turun sendiri ke Batu Pahat untuk mengkaji sendiri tentang kuda kepang. Ia merupakan suatu pengalaman yang menarik. Dengan maklumat-maklumat yang dikongsikan barulah saya fahami apakah sebenarnya kuda kepang dan ia patutlah dikekalkan supaya seni ini tak lapuk dihujan tak lekang dek panas.

Tahniah kepada semua pembentang. Supaya apa yang kita kongsikan dapat dimanfaatkan oleh semua.... Tidak sabar untuk mendengar pembentangan Manora=)

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Blog pelajar kumpulan A

Blog pelajar kumpulan B

Blog pelajar kumpulan C

SMP2252 SYAFIQA Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template