Jumaat, 3 September 2010

MINGGU 8 : JURNAL REFLEKSI

Assalamualaikum, Salam sejahtera....

Pembentangan tetap diteruskan walaupun semua sudah berada dalam mood Raya=)...saya amat teruja untuk mendengar pembentangan pada minggu ini iaitu Menora. Secara jujurnya, saya memang tidak pernah mendengar atau mengetahui apa sebenarnya menora. Sebelum pembentangan ini, saya langsung tidak dapat menggambarkan bagaimanakah bentuk persembahan menora ini sebenarnya. Tetapi semua telah terjawab setelah saya mengikuti pembentangan ini oleh rakan-rakan saya sendiri.

Menora ini sebenarnya berasal dari Narathiwat. Menora thailand adalah berbeza dengan menora di Kelantan. Asal menora adalah berdasarkan cerita Puteri Sri Mala. Kini, Menora sangat aktiv di Tumpat dan Bachok, Kelantan.

Contoh penceritaan yang terdapat di dalam seni persembahan menora ialah:
  • Raja mempunyai seorang puteri
  • Puteri bermain permainan baru -Menora
  • Murka
  • Berkahwin
  • Putera Thep
  • Istana
  • Ajak Seri Mala
Watak-watak dalam menora ialah
  • Lelaki - 3 watak iaitu perwira, srikandi dan tok perang
  • watak Perempuan - oleh lelaki berambut panjang tetapi kini telah di ubah kepada perempuan sebenar.
  • Di Thailand tarian oleh perempuan sahaja tetapi di Kelantan Tarian oleh lelaki dan perempuan.
Menora dihasilkan melaui jalan ceritanya yang tersendiri dan mempunyai sejarahnya yang tersendiri. Ia begitu menarik minat saya. Tahniah kepada rakan-rakan saya kerana telah turun ke UITM untuk bertemu sendiri dengan penggiat Menora. Apa yang lebih menarik mereka semua mampu menari tarian menora dengan baik, tahniah...

Diakhir pembentangan, kami telah dipertontonkan dengan satu video yang amat menarik. Mereka telah cuba untuk melakonkan sendiri watak-watak yang terdapat dalam menora dengan baik skali. Kami semua sangat teruja melihatnya..Tahniah m.i.n.d.a

2 ulasan:

~cikshue~ on Oktober 28, 2010 10:52 PG berkata...

ulasan yang menarik...tahniah=)

Damiana on Oktober 29, 2010 5:57 PTG berkata...

Pembentangan kumpulan menora menarik

Catat Ulasan

 

Blog pelajar kumpulan A

Blog pelajar kumpulan B

Blog pelajar kumpulan C

SMP2252 SYAFIQA Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template